Срамен юбилей! 50 години от началото на строежа на автомагистрала Хемус обявиха в новините по Българската национална телевизия. И за целия този срок имаме реално действащи два участъка с магистрален характер – от София до Ябланица и от шуменското село Белокопитово до Варна.
За незнаещите – първата отсечка е построена още по времето на социализма, първа копка прави Тодор Живков, както показаха по телевизията онзи ден, и е удължавана със строежа на нов тунел и десетина километра. Втората Шумен-Варна също е от този период и също е с малко километри в повече. Въпреки че бивш премиер се самопохвали, че по негово време са построени милиони километри пътища, явно не е успял да построи още стотина-двеста, та да имаме завършена магистрала през Северна България. И затова пътуването до морската столица е бавно, дълго и уморително, като повече от половината път е по тясно двулентово шосе.
В интерес на обективната истина има построени и други участъци, на които им е необходимо още малко работа, за да бъдат пуснати в движение, но това все не се случва. Кои са причините сигурно в АПИ са наясно, но нищо не се прави по въпроса. Особено тежка беше доскоро ситуацията по участъка от столицата до Ябланица, трагично загина и една жена, върху чиято кола се стовари осветително тяло в един от тунелите по магистралата. Последните няколко години по този участък имаше непрекъснати ремонти и движението на места непрекъснато се осъществяваше ту в едното платно, ту в другото. Това лято на шофьорите им просветна, за първи път от много години пътят заприлича на магистрала. Е, няма ги местата за почивка, бензиностанциите все още са нарядко, асфалтът на много места е грапав, а някои от тунелите са тъмни. Но има и прясно ремонтирани тунели, в които наистина е удоволствие да се кара. Висши чиновници ни убеждават, че усилено се работи за пускането на нови магистрални участъци, но докато това не се случи, никой не го вярва. Пътят до морската ни столица е жизнено важен и е необходимо час по-скоро да се ускори строителството. Да се помисли и за качеството на полагания асфалт, за да не се получават ужасяващите коловози в десните ленти, които са доста опасни за шофьорите и зиме, и лете. И да има места за отдих, ресторантчета, повече бензиностанции. Така е по цяла Европа, която си строи магистралите за по няколко години. Ние за 50 сме все още наникъде за жалост. Явно като го няма Тато, няма кой да довърши „Хемус“. Каква ирония.
Петър Коларов, Варна
Все още няма коментари