Забелязвам една тенденция от години, която става все по-отчетлива. Учениците на матурата по чужд език, особено английски, имат по-високи резултати от тези на матурата по роден език. Децата не знаят значението на много елементарни за нас български думи или изобщо не знаят тези думи. Причините са много, но аз откроявам няколко от тях.
Например отказът на учениците да четат на роден език, особено задължителната литература. Произведенията по литература за матурата в 12. клас са 98! При положение че децата не прочитат нито едно! Кому е нужно това?!
Учениците не учат български език от 8. до 12. клас. Няма го! Само литература, съчинения, есета, като в повечето случаи никой така и не научава децата как, аджеба, се пишат тези неща. Що е то теза, доказателства, уводи, заключения; каква е разликата между съчинение и есе.
Вече няма устни изпити, а децата ни трудно се изразяват, използват минимален брой думи, ъкат, екат, не могат да формулират тезите си. На чужд език определено го правят по-добре.
В обществото ни се неглижира чистата родна реч. Щом първият български роман, "Под игото", може да бъде издаден на шльокавица, при това от едно от най-големите български издателства, да пием по една шльокавица и да се прекръстим за бог да го прости страдалното ни слово!
Петя БЕЛЕВА, Пловдив